El ple del Parlament ha aprovat avui la llei de l’Aran, que reconeix la identitat pròpia d’aquesta comarca pirinenca, identificada al text com a part de «la realitat nacional occitana».
També estableix l’aranès com a llengua pròpia i el seu ús preferent per part de les administracions públiques.
A més, el text reconeix l’organització institucional política i administrativa aranesa i garanteix les seves competències, recursos i autonomia per «governar, ordenar i gestionar els interessos del territori».
La disposició la dota d’un reconeixement propi i també inclou el dret a decidir de la Vall d’Aran.
Es reconeix Viella com a capital, defineix les funcions del Consell General d’Aran –el seu govern–, així com d’altres òrgans institucionals, i també fixa el seu sistema electoral sobre la base territorial dels «terçons».
Fuente: http://cat.elpais.com/cat/2015/01/23/catalunya/1422013790_558846.html
