«I he redescobert amb altres ulls una ciutat com Sabadell, que va ser realment la Manchester catalana i va acollir aquest substrat obrer tan avançat».
Durant anys, amb molta paciència, la Gemma va recollir el que li explicaven la seva besàvia, la seva àvia, la seva tia… «Em va costar moltíssim fer-les parlar i gravar-les», admet.
És un bohemi, un lluitador preocupat per l’educació, per la política… És qui abraça la República i qui més critica la Guerra Civil».
D’altra banda, la periodista ha recorregut Castellterçol, Vacarisses, Sabadell…, ha visitat Cartagena i fins i tot Roma per documentar al més fidelment possible els escenaris de la novel·la.
La Gemma Ruiz diu que la seva ha estat una família normal, gairebé estàndard, del segle passat.
Fuente: http://cat.elpais.com/cat/2016/09/28/cultura/1475056981_273309.html
