El 1966 es va encendre al Coll d’Arlés, i va creuar la frontera entre França i Espanya, i va arribar a Vic.
El 1820 es va publicar un ban que prohibia encendre fogueres i petards a les nits de Sant Joan i Sant Pere i Sant Pau.
El professor Albert García Espuche, al volum Festes i celebracions de la sèrie Barcelona 1700, explica que els joves “tiraven piules i els dos tipus de coets, els petadors i els borratxos o voladors, a més de fer ús de les carretilles”.
I les revetlles dels anys seixanta i setanta van ser novament aprofitades per associacions de veïns per promoure les seves reivindicacions polítiques.
Aquesta espurna de violència, però, també funcionava com un termòstat social; un refrany deia: “Baralles per Sant Joan, pau per tot l’any”.
Fuente: http://cat.elpais.com/cat/2016/06/22/cultura/1466628236_788473.html
